Utlysning för medlemmar och sympatisörer inom SPARC.
I höst (2013) kommer vår tredje kurs inom den av SPARC planerade forskarutbildningen att starta.
”Deltagande aktionsforskning – forskningsmetoder i demokratiska kunskaps-
och förändringsprocesser, 7,5 högskolepoäng
Forskarnivå/Third cycle (PhD level)
Participatory Action Research Research Methods in Democratic Knowledge and Change Processes
7,5 Higher Education Credits”
Denna gång sker arbetet i samverkan med Göteborgs universitets utbildningsvetenskapliga fakultet och genomförandet sker
tillsammans med en rad forskare inom SPARC.
Formellt sker anmälan för doktorander sker senast den 9 juni på: http://www.ufn.gu.se/utbildning/forskarutbildning/kurser/ht13/
Denna tid är utgången, men
vi tar fortsatt emot anmälningar. Om det inte fungerar på hemsidan, skriv till: gunilla.harnsten@lnu.se
Vi inbjuder alla i SPARCs krets att delta i denna kurs .
Deltagande kan ske på tre olika sätt.
1. som antagna doktorander som följer bilagda kursplan och får betyg (anmälan enligt ovan)
2. som av SPARC valideras behöriga för forskarutbildning, t ex följer magister eller masterutbildning,
deltar på samma villkor som kategori 1 och får av kursledarna intyg på genomförd kurs (även som folkhögskolekurs)
3. som intresserade med erfarenhet av annan för kursen relevant verksamhet, deltar i kursen och får
intyg på deltagande i kursen som folkhögskolekurs.
Förkunskapskrav
Kursdeltagarna vad gäller (1.)skall vara antagna till forskarutbildning i pedagogik, pedagogiskt arbete, utbildningsvetenskap eller annat för sammanhanget relevant forskarutbildningsämne.
(2) är formellt behöriga till forskarutbildning eller är validerade av SPARC
(3) ha erfarenhet av annan för kursen relevant verksamhet (jfr ovan).
Deltagare (2.) och (3.) anmäler sig senast den 23 augusti 2013 på
Runös hemsida: www.runo.se
Samma som ovan gäller
rörande anmälan på denna sida – som är utformad för fackföreningsrörelsen. Anmälan kan göras till: gunilla.harnsten@lnu.se
Innehåll
Demokratiska kunskaps- och förändringsprocesser handlar om att utveckla en gemensam grund för förändring i en anda av ömsesidig respekt för olika slag av kunskaper och erfarenheter. Såväl
teoretiska som metodiska moment och övningar ingår i kursen. Följande kommer särskilt att behandlas: grundlig kunskap om kvalitativa metoder, livshistoriska ansatser - livsberättelser, minnesarbete, konstnärliga metoder, etnografiska
metoder.
Deltagarna väljer i ett tidigt skede en ”praktikerplats” (kan vara den egna arbetsplatsen) där den studerande under kursens gång
kommer att använda och pröva valda metoder. Ett projektarbete genomförs. Inom ramen för sitt projekt handlar det exempelvis om att kunna värdera fördelar respektive begränsningar med vald metod i förhållande till
andra deltagarorienterade forskningsmetoder.
Kursen har ett dubbelt syfte i att både förbereda för att arbeta med deltagarorienterad
forskning och samtidigt ha ett ansvar för att ta vara på och fördjupa demokratiska traditioner från utbildningssammanhang såsom folkhögskola, vuxenutbildning och samhällsarbete. I kursen kommer IT-plattformer att användas
för att stödja samarbetet mellan olika lärare och deltagare.
Former för bedömning
För (1.) Se gällande kursplan från Göteborgs universitet och för (2.) Examination sker genom individuellt förberedda texter inför seminarierna
som diskuteras i gruppen. I en avslutande skriftlig redovisning ska den studerande kunna analysera och värdera olika ansatsers bärighet i sitt valda verksamhetsområde.
Schemaplan
Start för kursen är den 20-21september 2013 i Malmö.
Vidare kommer vi att ha ytterligare tre tvådagarstillfälle, den
18-19 oktober på Ädelfors folkhögskola, den 10-11 i Stockholm och den 11-12 april på Markaryds folkhögskola. Då startar samtidigt delkurs två som är ett ännu mer självständigt arbete med handledning.
Planerad avslutning för del två är den 6-7 maj.
Medverkande lärare: Birgitta Qvarsell, Staffan Berglund, Johanna Esseveld, Dennis Beach, Mary Brydon Miller, Karin
Rönnerman, Fia Andersson, Eva Siljehag och Gunilla Härnsten