|
|
|
|
|
Ny bok 2019: Erkännandets pedagogik
Boksläpp kl 18.00 den 4 okt på Aspuddens Bokhandel av boken Status Quo
Mattsson, M. (2017). Status Quo? En berättelse om ockupation, motstånd och solidaritet i Israel och Palestina (228 s.) Bokförlaget Daidalos
http://www.daidalos.se/status-quo-br-en-ber%C3%A4ttelse-om-ockupation,-motst%C3%A5nd-och-solidaritet-i-palestina-och-israel.htm
År 1965 arbetade Matts Mattsson som volontär på kibbutzen Hulata i norra Galiléen. Femtio år senare återvände han till Israel och Palestina som ”ekumenisk följeslagare” med uppgift att bevaka mänskliga rättigheter vid en gränsstation i Betlehem. Allt det som hade hänt under mellantiden, alla förändringar i politik och samhällsliv, märktes också på kibbutzerna. Kibbutzen, som många tidigare hade uppfattat som ett attraktivt socialt projekt, hade kommit att få en sorts fortsättning i den bosättarrörelse som var i färd med att expandera på ockuperad palestinsk mark.
I "Status Quo?" beskriver Mattsson denna påtagliga förändring ur en personlig synvinkel men vidgar också perspektivet mot politiska och etiska frågor av ett mer övergripande slag. Det är en bok om visioner, motsättningar och solidaritet i ett ständigt föränderligt politiskt läge. Vad kan man göra?
Läsaren får inblick i enskilda palestiniers försök att forma sin framtid utan att ta till våld och i de israeliska människorättsgruppernas strategier för att motverka den rådande åtskillnadspolitiken. Det ”status quo” titeln talar om är inte ett statiskt tillstånd, utan en process med högst osäker utgång. Det ekumeniska följeslagarprogrammet framstår i sammanhanget som ett hoppingivande exempel på praktisk solidaritet.
År 1965 arbetade Matts Mattsson som volontär på kibbutzen Hulata i norra Galiléen. Femtio år senare återvände han till Israel och Palestina som ”ekumenisk följeslagare” med uppgift att bevaka mänskliga rättigheter vid en gränsstation i Betlehem. Allt det som hade hänt under mellantiden, alla förändringar i politik och samhällsliv, märktes också på kibbutzerna. Kibbutzen, som många tidigare hade uppfattat som ett attraktivt socialt projekt, hade kommit att få en sorts fortsättning i den bosättarrörelse som var i färd med att expandera på ockuperad palestinsk mark.
I "Status Quo?" beskriver Mattsson denna påtagliga förändring ur en personlig synvinkel men vidgar också perspektivet mot politiska och etiska frågor av ett mer övergripande slag. Det är en bok om visioner, motsättningar och solidaritet i ett ständigt föränderligt politiskt läge. Vad kan man göra?
Läsaren får inblick i enskilda palestiniers försök att forma sin framtid utan att ta till våld och i de israeliska människorättsgruppernas strategier för att motverka den rådande åtskillnadspolitiken. Det ”status quo” titeln talar om är inte ett statiskt tillstånd, utan en process med högst osäker utgång. Det ekumeniska följeslagarprogrammet framstår i sammanhanget som ett hoppingivande exempel på praktisk solidaritet.
Ny pilotstudie om sommarlovsaktiviteter
Mattsson,
M. (2016). Sommarlovsaktiviteter
i Huddinge och Jönköping. En pilotstudie
genomförd på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
(MUCF).
Stockholm (70 s.)
2012 Ny bok: Læreren som forsker
Læreren som forsker
Innføring i forskningsarbeid i skolen
Hvordan kan lærerstudenten, læreren og skolelederen få et bedre grunnlag for å forske i skolehverdagen?
Facilitating Practitioner Research
Developing Transformational Partnerships
Susan Groundwater-Smith, Jane Mitchell, Nicole Mockler, Petra Ponte and Karin Rönnerman
July 2012 | 176pp
Pb: 978-0-415-68442-2: £22.99 £18.00*
Hb: 978-0-415-68441-5: £90.00 £72.00*
For more information:
http://www.routledge.com/books/details/9780415684422/
International Network for Practicum Research and Practice
This is a call for expressions of interest in becoming involved in an International Network for Practicum Research and Practice focusing on the practicum in teacher education as a participatory and empowering practice. We propose to also introduce special interest groups (SIGs) at international research conferences. Specifically our goals are to highlight, research, celebrate and make sense of the role of the practicum and professional practice in teacher education through the introduction of an international network that focuses on the ‘practicum turn in teacher education’.
It appears that there is no international network for teacher educators or researchers who focus on learning in the practicum (professional experience, field experience, clinical practice, school placements…) in teacher education. By ‘teacher educators’ we refer to teachers in schools as well as teachers in universities/colleges of teacher education etc. Nor is there an agreed and mutually understood vocabulary in teacher education (e.g. teacher students, student teachers, preservice (pre-service) teachers, teacher candidates, students…are used interchangeably, as are supervisors, mentors, coordinators, host teachers, associate teachers…).
Please indicate by email to Doreen Rorrison (Charles Sturt University, Australia) drorrison@csu.edu.au if you would like to be involved in the development of this project. We plan to extend our current international collaboration through the Pedagogy, Education and Praxis (PEP) group and introduce the idea in a seminar at the Australian Association for Research in Education (AARE) conference in December 2012 and at the European Educational Research Association (EERA) conference in September 2012. We have already broached the idea with the Nordic Educational Research Association (NERA).
Doreen Rorrison (Charles Sturt University, Australia) drorrison@csu.edu.au
Sirkku Männikkö Barbutiu (Stockholm University, Sweden)
Matts Mattsson (Tromsø University, Norway)
Tor Vidar Eilertsen (Tromsø University, Norway).
https://sites.google.com/a/dsv.su.se/pracnetwork/
2012 A new publication - Professional Practice and Education
www.sensepublishers.com
Phronesis as Professional Knowledge
Practical Wisdom in the Professions
Elizabeth Anne Kinsella and Allan Pitman (Eds.)
Phronesis
is the Aristotelian notion of practical wisdom. In this collected series, phronesis is explored as an alternate way of considering professional knowledge. In the present context dominated by technical rationalities and instrumentalist approaches, a re-examination of the concept of phronesis offers a fundamental re-visioning of the educational aims in professional schools and continuing professional education programs.
This book originated from a conversation amongst an interdisciplinary group of scholars from education, health, philosophy, and sociology, who share concerns that something of fundamental importance - of moral significance – is missing from the vision of what it means to be a professional. The contributors consider the ways in which phronesis offers a generative possibility for reconsidering the professional knowledge of practitioners. The question at the centre of this inquiry is: “If we take phronesis seriously as an organising framework for professional knowledge, what are the implications for professional education and practice?”
A multiplicity of understandings emerge as to what is meant by
phronesis
and how it might be reinterpreted, understood, applied, and extended in a world radically different to that of the progenitor of the term, Aristotle. For those concerned with professional life this is a conversation not to be missed.
Professional Practice and Education V
olume 1
ISBN 978-94-6091-730-1 hardback USD99/EUR90 ISBN 978-94-6091-729-5 paperback USD49/EUR45 February 2012, 186 pages.
Professional Practice and Education
Phronesis as Professional Knowledge - Elizabeth Anne Kinsella and Allan Pitman ISBN 978-94-6091-729-5,paperbound. Sense Publishers Sense Publishers c/o Paul Chambers Order Dept., P.O. Box 21858 PO Box 51907, 3001 AW Rotterdam, The Netherlands Boston, MA, 02205, Fax: +31 (0)78 7070632 Fax: +1 781 3351676 Email:
Edwin.bakker@sensepublishers.com
,
paul.chambers@sensepublishers.com
Phronesis as Professional Knowledge Practical Wisdom in the Professions Elizabeth Anne Kinsella and Allan Pitman (Eds.)
Phronesis as Professional Knowledge Practical Wisdom in the Professions Elizabeth Anne Kinsella and Allan Pitman (Eds.)
2011 A new publication - A Practicum Turn
https://www.sensepublishers.com/
ISBN 978-94-6091-709-7
Sense Publishers Peda 6
A Practicum Turn in Teacher Education
Contents
Series introduction: Pedagogy, Education and Praxis
Stephen Kemmis, Matts Mattsson, Petra Ponte, Karin Rönnerman
A Practicum Turn in Teacher Education
Challenges to practicum! The authors have
explored professional practice knowledge and the ways practicum is dealt with in teacher education.
They report from Research and Development projects based on collaboration between universities and school communities.
Empirical studies have been carried out in Australia, Canada, China, Denmark, Finland, Norway and Sweden.
C
ommunication about practicum is reframed.
P
reservice teachers’ experiences during practicum serve as a point of departure for improving teacher education.
The book is a must for everyone committed to quality in initial teacher education, including preservice teachers, school leaders and local supervisors.
“Altogether, the book makes a contribution, not only to our understanding of the design and enactment of a more liberatory practicum curriculum, but also interrupts conventional discourse about the provision of professional learning more broadly. It acts to open up our thinking and provide the spaces to think differently.”
Foreword by
Honorary Professor Susan Groundwater-Smith
Faculty of Education and Social Work
The University of Sydney, Australia
“
This volume explores new and different ways to think about the construction and evaluation of the practicum that students encounter. Contributors ask the reader to consider the assumptions that the practicum is based on, question these assumptions and strive to find new and better ways to contribute to the autonomy, professionalism, and moral development of emerging teachers. The focus is clearly on creating conversational and learning spaces for students that encourage them to think explicitly about theory and its application to practice and vice versa.
The book not only challenges our thinking but also provides rich examples of research and evaluation in this area, which help us to hear the voices of those involved in the practicum in fresh and insightful ways.”
Reflections by
Roslin Brennan Kemmis,
Head of the School of Education
,
Charles Sturt University, Wagga Wagga, Australia
..............
ISBN 978-94-6091-709-7
Sense Publishers Peda 6 259 pages
Order the book at https://www.sensepublishers.com/
Order the book at https://www.sensepublishers.com/
June 2013, New Publication: Local democracy in post-conflict society
Local democracy in post-conflict society – case of Aceh Selatan, Indonesia
Sept 2013: New Publication on Local Governance
Oct 2013: New Publication on local democracy
2014 Ny bok: Praktikhandledning och professionell utveckling
Verksamhetsförlagda praktikperioder används som ett verktyg för att väva samman teoretisk och praktisk kunskap i utbildning. Denna bok utforskar förutsättningar för en sådan kunskapsintegration i tre professionsutbildningar: psykolog, socionom och lärare. I en djupdykning i psykologutbildningens praktik beskriver blivande psykologer och praktikhandledare sitt professionella lärande i relation till handledningsprocessens olika aspekter: förväntningar och kontrakt, relation, evaluering och feedback, självständighet samt etik. En generell ram som kombinerar vetenskaplig forskning och praktisk erfarenhet formuleras, med förhoppningen att evidensbaserad handledning i professionell utveckling kommer till stånd.
Handledare och handledda på avancerad nivå, utbildningsledare, samt kunskapsutvecklare med intresse för människobehandlande yrken är den primära målgruppen.
HäftadAntal sidor: 155
Utg.datum: 2014-01-15
Förlag:Studentlitteratur
Lost in Practice: Transforming Nordic Educational Action Research
Lost in Practice offers a further development of the notion of Nordic educational action research (as described in an earlier volume, Nurturing Praxis, in 2008), aiming to deepen and enrich understandings of the Nordic educational tradition and its various practices
https://www.sensepublishers.com/catalogs/bookseries/pedagogy-education-and-praxis/lost-in-practice-transforming-nordic-educational-action-research/
Publikation 2013: Framgångsrik läs- och skrivundervisning
I Framgångsrik läs- och skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur man kan lyckas med uppgiften att ge alla elever, även de som har stora läs- och skrivsvårigheter, en god läs- och skrivutveckling inom den vanliga klassens ram. I boken beskriver hon det komplexa samspelet mellan elevens lärande, lärarens undervisning och hur läraren utvecklar sin egen yrkesskicklighet via kollegialt lärande.
Framgångsrik läs- och skrivundervisning
New publication 2014: Promoting Change through Action Research
|
|
|
|
|
|