Curriculum Vitae 2019-06-29
Personliga data
Matts Mattsson, född: 1947-07-04
Bostadsadress:
Arrendevägen 13, 187 30 Täby
Mobil +46 (0)73 671 36 80
E-mail: matts.mattsson@telia.com
Homepage: http://www.mattsmattsson.se/
1. AKADEMISKA KVALIFIKATIONER
Docent 2 vid Universitetet i Tromsø, 2011
Docent i pedagogik vid Stockholms universitet, 2008
Fil dr i socialt arbete vid Göteborgs universitet, 1996
2.
ANSTÄLLNINGAR
Anställningar och uppdrag
Arbetar sedan 2015 i egen regi med forsknings- och utvecklingsarbete.
Vik chef för Kunskapscentrum vid ICLD, Internationellt Centrum för Lokal
Demokrati under 2012-13 (deltid åtta mån).
Verksam som Dosent två, vid Universitetet i Tromsø, Institutt for
lærerutdanning og pedagogikk, 2011-12 (deltid två år).
Universitetslektor i specialpedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm och
Stockholms universitet 1998-2011, verksam 2008-2011 även som
utbildningsledare och regionsamordnare vid RUC, Regionalt
utvecklingscentrum.
Forskningsledare vid ÄNV, Äldreforskning NordVäst, en regional FoU-enhet
inom äldreomsorg, äldrevård och geriatrik, 1998-2003 (deltid sex år).
Forskningsledare vid FoU-Södertörn, en forsknings- och utvecklingsenhet
inom socialt arbete, 1997-99 (deltid 50%, tre år).
Anlitad som föreläsare, handledare, examinator, rådgivare av
Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik samt
Kollegiet för Aktionsforskning,
Umeå Universitet, institutionen för Museologi samt Pedagogiska
institutionen,
Karolinska Institutet, Institutionen för Folkhälsovetenskap samt LIME,
Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik i ledarskapsutbildning,
Mälardalens Högskola, Institutionen för Vårdvetenskap och
Folkhälsovetenskap samt Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Linköpings universitet,
Malmö Högskola, Södertörns Högskola, Högskolan i Gävle,
Örebro universitet, institutionen för
samhällsvetenskap (socialt arbete),
Universitetet i Tromsø, Institutt for pedagogikk og
laererutdanning, masterutbildning i aktionslärande,
Oxford University, Oxford Learning Institute,
SIDA, Swedish International Development
Authority, undervisningsbyrån,
Svenska Kommunförbundet och SABO, 1990 (ca tre mån),
Jönköpings kommun, fritidsförvaltningen,
för utvärdering av ett lokalt ungdoms- och demokratiprojekt ”Ej till
Salu-projektet”, 1992 (fyra mån),
Örnsköldsviks kommuns FoU-grupp som rådgivare, organisatör och utbildare i
ett lokalt demokratiprojekt, 1990-95 (deltid),
Sigtuna folkhögskola, Mellansels folkhögskola, Mullsjö folkhögskola,
Tollare folkhögskola, Hyresgästföreningen.
Projektledare, doktorand vid Göteborgs universitet, institutionen för
socialt arbete, 1991-97. FoU-projekten ”Samhällsarbete och politik” och ”Den
svenska modellen på lokalplanet”.
Anlitad av SIDA som konsult i förhandlingsdelegationen för tecknande av ett
nytt biståndsavtal mellan Sverige och Tanzania för undervisningssektorn, 1984
(två mån.).
Förbundssekreterare vid Riksförbundet Sveriges Fritids- och Hemgårdar,
RSFH-Fritidsforum, 1976-89 (12 år).
Sektionsledare, verksamhetsledare, distriktsinstruktör och konsult vid
studieförbundet Studiefrämjandet lokalt, regionalt och centralt 1971-75 (fem
år).
3. VETENSKAPLIGA MERITER
3.1 Publikationer
Monografier
* Mattsson, M. (2017). Status Quo? En berättelse om ockupation, motstånd
och solidaritet i Israel och Palestina [Status Quo?
A Story about Occupation, Resistance and Solidarity in Israel and Palestine].
(228 s.)
Bokförlaget Daidalos.
Mattsson, M. i samarbete med Eriksson, H. och Pisilä, S. (2006).
Vad är värdefull
specialpedagogisk kunskap?
[What knowledge is
of value in Special Education?]. Stockholm Institute of Education, Department
of Human Development, Learning and Special Education, Publication nr 32.
(80 p.).
* Mattsson, M. (2004).
Att forska i praktiken: En
kunskapsöversikt och en fallstudie
.
[Praxis-related Research. A survey and a
case study]. Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB.
(198 p.). Framställd
2006 av Talboks- och punktskriftsbiblioteket, Stockholm.
* Mattsson, M. (2001).
Stenar under vattenytan: Forsknings- och
utvecklingsarbete problematiserat
.
[Research and Development.
A problematized
narrative]. Studentlitteratur. (105 p.).
Framställd 2001 resp.
2002 av Talboks- och punktskriftsbiblioteket,
Stockholm.
* Mattsson, M. (1996).
Vinter i folkhemmet: En studie av den
svenska modellen på lokalplanet
.
[Hard Times. A study of the Swedi
sh Model on a Local
Level].
Doctoral dissertation, Göteborg: Institutionen för socialt arbete.
Göteborg: Kompendiet. (331 s.).
* Mattsson, M. (1986).
Det goda samhället:
Fritidens idéhistoria 1900-1985 i ett dramatiskt perspektiv.
[The Good Community]. Ordfront: RSFH:s förlag
– Fritidsforum. (270 s.). Ny tryck. 1989. Framställd 1991 resp. 2008 av
Talboks- och punktskriftsbiblioteket, Stockholm.
Antologier
* Mattsson, M. (red.) (2019). Erkännandets
pedagogik: Sju pedagoger berättar.
[The Pedagogy of Recognition: Tales of Seven Pedagogues]. Studentlitteratur (250 s.).
Mattsson, M. (2013). Vetenskapsteoretiska vägval [Epistemological Choices and Praxis].
I M. Brekke, T.Tiller (red), Læreren som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skolen.
[Teacher as Researcher]. Universitetsforlaget. (s. 79-105).
* Mattsson, M., Eilertsen, T. V. & Rorrison,
D. (Eds.)
(2011).
A Practicum Turn
in Teacher Education
. Rotterdam:
SensePublishers. (259 p).
Mattsson, M., Eilertsen, T. V. & Rorrison, D.
(2011). What is practice in teacher education? In M. Mattsson, T V
Eilertsen & D. Rorrison (Eds.) (2011). A Practicum Turn in Teacher
Education
. Rotterdam:
SensePublishers. (pp 1-15).
Jönsson, A., Mattsson, M. (2011). Assessing Teacher Competency during
Practicum. In M. Mattsson, T. V. Eilertsen & D. Rorrison
(Eds.) (2011).
A
Practicum Turn in Teacher Education
.
Rotterdam:
SensePublishers. (pp 169-186).
Mattsson, M., Rorrison, D & Eilertsen, T. V. (2011). Conclusions and
Challenges. In M. Mattsson, T. V. Eilertsen & D. Rorrison
(Eds.) (2011).
A Practicum Turn in Teacher Education
. Rotterdam: SensePublishers. (pp 223-244).
Mattsson, M. (2009).
Emotionsforskning
och aktionslärande: avslutande reflektioner. [Emotions in Research and Action
Learning. Reflections]. In R. Jakhelln, T. Leming & T. Tiller (Eds.),
Emosjoner i forskning og laering
.
Tromsø: Eureka Forskningsserie nr. 1-2009. (s. 235-242).
* Mattsson, M., Johansson, I. & Sandström,
B. (Eds.)
(2008). Examining
Praxis: Assessment and Knowledge Construction in Teacher Education.
Rotterdam: SensePublishers. (243 s.).
Ohlsson, J., Mattsson, M.
(2008). Reflections on Nurturing Praxis, A Practice Turn. In K. Rönnerman, E. M
Furu & P. Salo (Eds),
Nurturing Praxis: Action Research in Partnerships Between School and
University in a Nordic Light
. Rotterdam:
SensePublishers. (pp. 257-264).
Mattsson, M., Waldenström, C. (2008). Reflections on Critiquing Praxis,
Approaches to teaching. In J. Ax & P. Ponte (Eds), Critiquing Praxis:
Conceptual and Empirical Trends in the Teaching Profession. Rotterdam:
SensePublishers. (pp. 214-222).
* Mattsson, M. (2008). Reflections on Enabling Praxis: A different meaning of
Praxis. In S. Kemmis & T. J. Smith (Eds), Enabling Praxis: Challenges
for Education. Rotterdam: SensePublishers. (pp. 249-254).
* Mattsson, M. (2006). Hur
bedöma praxisorienterad forskning?
[How to assess Praxis-related Research?].
I
A. Bronäs, S. Selander. (Eds.),
Verklighet Verklighet:
Teori och praktik i lärarutbildning
.
[Reality, Reality. Theory and Practice in
Teacher Education] Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag.
(s.198-223).
Framställd 2009 av Talboks- och punktskriftsbiblioteket, Stockholm.
* Lundberg, B., Mattsson, M. (red.), (1997). Landet
lagom: Folkhemmet på lokalplanet. [The Local Community]. Stockholm:
Byggforskningsrådet: Svensk Byggtjänst. (190 s.).
Mattsson, M. (1995). Samhällsarbete. I L.
Berggren, U. Olofsson (red.), Fritid på tvären: En bok om forskning och
litteratur för fritidsarbete. [Leisure time: Research and Literature for Professional
Work]. Stockholm: Fritidsforum/Fritidsledarskolorna. Olofström: Mixiprint.
(s.115-140).
Mattsson, M. (1992). Den långa vägen till
gemenskap. [How to Form a Community] I K. Sundh, P. Turunen (red.), Social
Mobilisering: Om samhällsarbete i Sverige [Community Work in Sweden]. Falköping:
Publica. (s. 240-264). Framställd 2000 resp. 2006 av Talboks- och
punktskriftsbiblioteket, Stockholm.
Mattsson, M. (1991). Harald Swedners osynliga
universitet.
[The Invisible University]
I B. Bergsten, A. Bjerkman, H-E.
Hermansson
& J. Israel (red.) (1991). Etik,
solidaritet, välfärd: En vänbok till Harald Swedner. Uddevalla: Daidalos
1991. (s. 389-394).
Peer-review granskade artiklar, konferensbidrag, recensioner
Mattsson,
M. (2012). Recension av R. Helldin & B. Sahlin, (red.) (2010) Etik i
specialpedagogisk verksamhet. Pedagogisk Forskning i Sverige.
Mattsson,
M. (2011)
.
A review of Understanding
and Researching Professional Practice by B. Green, B. (Ed.) Educational
Action Research Vol. 19, No. 1, March 2011, 113-115.
Mattsson, M. (2010). Understanding and Researching Professional Practice.
Nordic Studies in Education
, Vol. 2, 2010, 131-135.
Mattsson, M. (2009). A review of Questioning
Qualitative Inquiry. Critical Essays by M. Hammersley. Educational Action
Research Journal. Vol 17 pp. 618-620.
* Mattsson, M., Kemmis, S. (2007). Praxis-related
Research: Serving two masters? Pedagogy,
Culture& Society. Vol 15, No.2 (pp. 185-214).
Mattsson, M. (2005). Social capital supporting males: Findings from a community action
research project in Sweden.
Published by Centre for Research on Social Inclusion at Macquarie
University, Sidney, Australia.
(12 p.).
Mattsson, M. (2002). Recension av Rolf Helldin (2002). Specialpedagogisk
forskning: En kritisk granskning i ett omvärldsperspektiv. Pedagogisk
Forskning i Sverige. Årgång 7, Nr 2, 2002.
Mattsson, M. (2002). Recension av Rolf Helldin (2002). Specialpedagogisk
forskning. Locus, tidskrift för forskning om barn och ungdomar 2/02, 55-56.
Mattsson, M. (2001). Aktionsforskning i lokalsamhället. I Wallin Weihe (red).,
Socialt arbeid i storby og i små
lokalsamfunn – ulike kulturer samme problem? Foredrag og papers fra den 19.
nordiske social-høgskolokonferensen, Ålesund, Norge 18.21. august 2001,
Høgskolan i Lillehammer, forskningsrapport nr. 83/2001 (s.9-17).
Mattsson, M. (2000). Viktiga frågor om ungdomars
vägval. Locus, tidskrift för forskning om barn och ungdomar 1/00, 62-67.
Mattsson, M. (2000). Forsknings-
och utvecklingsarbete: en problematisering.
I Halling-Overgaard & Uggerhøj (red.). Tredje Nordiske Symposium om
Samspil mellem Praksis og Forskning i Socialt Arbejde. Muligheder og barrierer.
Århus: DSH. (s.150-159).
Övriga vetenskapliga arbeten
Mattsson, M. (2016). Sommarlovsaktiviteter i Huddinge och
Jönköping. En pilotstudie genomförd på uppdrag av Myndigheten för
ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). Stockholm (70 s.).
Mattsson, M. (2010). Praxisnära forskning och examensarbeten: En rapport
från RUC, Regionalt utvecklingscentrum vid Stockholms universitet.
[Praxis-related Research and Degree Projects]. Stockholm: RUC
2010-04-22 (27 s.).
Mattsson, M. (2009).
Examensarbeten och professionsutveckling: Alternativa kriterier för
bedömning
. [Degree Projects and Professional Development: Criteria for evaluation].
Paper vid andra årliga FoU-konferensen anordnad av Nationella forskarskolan i
Pedagogisk bedömning 2009-10-20--22 på Campus Konradsberg, Stockholms
universitet. (9 s.).
Mattsson, M. (2008). Studenters examensarbeten och kommuners utvecklingsfrågor:
Let´s dance!
[Preservice
Students Degree Projects and School Development]. Föreläsning vid
"Inspirationsdag om VFU". Stockholm: RUC 2008-10-16 (16 s.).
Mattsson, M. (2008). Praxis-related research: Serving two masters. Key Note at Action
Research and Professional Practice Conference, 7 & 8 February 2008,
organized by RIPPLE, the Research Institute for Professional Practice, Learning
and Education at Charles Sturt University, Wagga Wagga, Australia.
Mattsson, M. (1992). Samhällsarbete i Råslätt. En utvärdering av Ej
till salu-projektet.
[Community Work in
Råslätt: An evaluation]. Jönköping: Jönköpings kommun. (60 s.).
Mattsson, M. (1990). Community Work in a Political
Analysis. Paper for the IUCISD Conference “Social Movements in Social Change and Social Development”. The IUCISD
1990 International Conference in San José, Costa Rica. (30 p.).
* De mest betydelsefulla skrifterna
3.2 Ytterligare publikationer
Medverkan i antologier/debattskrifter:
TCO/SAMKO (1981) Som vi ser det. Ett debattinlägg om
medbestämmande och fackligt arbete i förändring. Stockholm.
Statens Ungdomsråd (1980) Än sen då? Röster om
framtiden. Helsingborg: LiberFörlag.
Järtelius, A. (1978). Folkbildningsboken. Malmö: Liber Läromedel.
Publicerat ytterligare ca 20 debattartiklar
och ca 20 recensioner av doktorsavhandlingar och
forskningsrapporter.
3.3 Forskningsmedel
Samarbetet inom det internationella nätverket Pedagogy, Education and
Praxis har finansierats med anslag som beviljats de universitet och forskare
som deltagit. Nätverkets verksamhet samt ledningsgruppens omkostnader
finansierades med ett anslag om 840 000 SEK beviljat 2010 av Vetenskapsrådet
till Göteborgs universitet med professor Karin Rönnerman som projektledare.
Forskningsprojektet Hur inkludering
och exkludering uttrycks i skolans vardagspraktik erhöll anslag
(stipendium) från Torsten och Ragnar Söderbergs Stiftelser 2009 med kr 460 000.
Nätverket Kunskapsbildning och
Praxis: Professionsinriktade examensarbeten (Examinations and Professional
Practice) beviljades 2006 anslag av FAS, Forskningsrådet för arbetsliv och
socialvetenskap. Huvudman var Lärarhögskolan i Stockholm och Stockholms
universitet. Anslaget uppgick till kr 300 000. Ytterligare anslag har
avsatts av LHS och SU till projektet Examensarbetet i Upplands Väsby samt till
kartläggning av praxisnära examensarbeten.
Den forskning som utmynnade i
Mattsson (2005) Social capital supporting males,
Mattsson (2006) Hur bedöma praxisorienterad forskning? och Mattsson & Kemmis
(2007) Praxis-related research: Serving
two masters?
erhöll anslag från
FAS, Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap
(25 000), samt STINT, Styrelsen för internationalisering av högre
utbildning och forskning, (57 500).
De forskningsinsatser som utmynnade i Mattsson (2004) Att forska i praktiken fick stöd från Lärar-högskolan i Stockholm
och FoU-enheten Äldreforskning NordVäst, ÄNV. En del av arbetet finansierades
med anslag från Vetenskapsrådet. Anslag till ÄNV beviljades av Socialstyrelsen,
Stockholms läns landsting och kommunerna i Stockholms nordvästra region samt
från Uppsala universitet.
De forskningsinsatser som utmynnade i Mattsson (2001) Stenar under
vattenytan erhöll stöd från Lärarhögskolan i Stockholm och FoU-enheten
Äldreforskning NordVäst, ca 4 mån sammanlagt. Till Äldreforskning NordVäst
beviljades anslag från Socialstyrelsen, Stockholms läns landsting och
kommunerna i Stockholms nordvästra region.
För att planera FoU-projektet Den
svenska modellen på lokalplanet? beviljades ett forskningsanslag av
Byggforskningsrådet motsvarande ca 4 månaders arbetsinsats. Anslagsmottagare
var Göteborgs universitet, institutionen för socialt arbete.
FoU-projektet Samhällsarbete och
politik förbereddes genom kollegiegranskning av lokalt förändringsarbete i
flera kommuner som också stod för omkostnader vid genomförda seminarier.
Särskilda forskningsanslag beviljades i nästa steg av Byggforskningsrådet.
Göteborgs universitet var huvudman. FoU-projektet genererade ca 15
forskningsrapporter varav de största var doktorsavhandlingen Mattsson (1996) Vinter i folkhemmet samt antologin
Lundberg & Mattsson (1997) Landet
lagom. Anslag för att täcka omkostnader kom från SABO, Sveriges
Allmännyttiga Bostadsföretag, Svenska kommunförbundet, Örnsköldsviks kommun,
Övikshem AB, Hyresgästföreningen, Folkets Hus Riksorganisation, Folkets hus i
Gullänget, Mellansels Folkhögskola och Riksförbundet Sveriges Fritids- och
Hemgårdar. Byggforskningsrådet anslog medel till delprojekt genomförda av
medforskare: Docent Bengt Lundberg, Umeå universitet; professor Lennart Nygren,
Umeå universitet; doktorand Leif Berggren och fil. Mag. Marie Ericsson,
Stockholms universitet; professor Ulla Tebelius, Högskolan i Halmstad.
Göteborgs, universitet, Umeå universitet och Högskolan i Halmstad fick externa
medel och avsatte dessutom fakultetsanslag till projektet. Byggforskningsrådet
beviljade bidrag (20 000) för medverkan i internationella konferenser i
USA och Puerto Rico 1992 och 1994. Sammanlagt beviljades projektet ca 5
miljoner under perioden 1991-97.
Mattsson (1986) Det goda samhället erhöll stöd från Statens Institut för Läromedelsinformation
(SIL), Stiftelsen Kronprinsessan Margaretas Minnesfond, Stockholms
Arbetare-institutförening, Helge, Ax:son Johnsons Stiftelse, Stockholms
Socialförvaltning, Arbetarnas Bildningsförbund, Civildepartementet och Riksförbundet
Sveriges Fritids- och Hemgårdar, RSFH. Sammanlagt beviljades ca kr
130 000:-. Arbetet genomfördes i samarbete med forskare vid Stockholms,
Linköpings och Göteborgs universitet. Huvudman för projektet var Riksförbundet
Sveriges Fritids- och Hemgårdar som också beviljade ett par månader till
forskning.
3.4 Övriga vetenskapliga och pedagogiska meriter
Anlitad av olika vetenskapliga tidskrifter som reviewer (bedömare)
t.ex. av Educational Action Research Journal och Educare.
Medverkan i internationell forskarutbildningskurs Researching Professional Practice, 7,5 Higher Education Credits vid
Göteborgs universitet (2009).
Ordförande i en arbetsgrupp för examensarbeten 2001-02, utsedd av
rektorn vid LHS, Lärarhögskolan i Stockholm. Uppgiften var att utforma förslag
till hur LHS borde möta den nya lärarutbildningens krav på att alla
lärarstudenter skulle genomföra examensarbeten på c-nivå.
Ordförande i den forskningsmetodiska gruppen vid LHS, Institutionen för
Individ, omvärld och lärande, under 1999-2005.
Ledamot i Fritidsledarskolornas vetenskapliga råd/referensgrupp, 1997-99.
Anlitad av Byggforskningsrådet för utvärdering av stödet till forskning om
sociala aspekter i samhällsplaneringen, 1996-97 (ca 2 mån).
Anlitad av Byggforskningsrådet som granskare av
forskningsanslagsansökningar 1991-97.
4. PEDAGOGISKA MERITER
Förhandsgranskare 2014 av ett avhandlingsmanuskript vid Åbo Akademi,
Pedagogiska fakulteten, Vasa, Finland: An Action Research Project in Tanzania.
Sakkunnig 2012 vid tillsättning av ett lektorat i specialpedagogik
vid DPU, Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet,
Danmark.
Handledare 2012, tillsammans med Tor Vidar Eilertsen, för Mathis Bongo
i avhandlingsprojektet Reindrift
i forandring, gammel og ny kunnskap vid Universitetet i Tromsö.
Bitr handledare för fil.lic. Ingela Lindkvist-Larsson, i
avhandlingsprojektet Hur inkludering och
exkludering uttrycks i skolans vardagspraktik. Antagen till
forskarutbildningen vid Mälardalens högskola med externa forskningsmedel
(Söderbergs Stiftelser). Ingela Lindkvist-Larsson avled 2010.
Handledare för fil. mag. Ingela Lindkvist-Larsson, som 2009 försvarade sin
licentiatuppsats ”Bakom fasaden på klass-
och elevrådsmöten”, vid Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Diskutant, läsgruppdeltagare, opponent vid idéseminarier, mellanseminarier
och slutseminarier baserade på avhandlingsmanus vid LHS/SU utformade av:
Doktorand Elisabeth C
Andersson (2013) En utbildning i
processledarskap avseende mångfald: utvärdering och aktionsforskning.
Lic uppsats. Handledare: professor Pirjo Lahdenperä, fil dr Laila Niklasson.
Opponent.
Doktorand Catharina
Tjernberg (2010/11) Specialpedagogik i
praktiken. Lic uppsats. Handledare: professor Mats Myrberg och docent Eva H
Mattson. Opponent.
Doktorand Anna-Carin
Rehnman (2003). Avhandlings PM. Handledare: professor Mats Myrberg. Diskutant.
Doktorand Laila
Niklasson, Laila (2002). Medborgarbildning
i lokalsamhället. Stockholm: Mälardalens högskola/Folkbildningsrådet.
Handledare: professor Gunnar Sundgren. Läsgruppsdeltagare.
Doktorand Christina Gars
(2002). Delad vårdnad. Föräldraskap och
förskolläraruppgift i den offentliga barndomen. Stockholm: HLS Förlag.
Handledare: professor Gunilla Dahlberg. Läsgruppsdeltagare.
Doktorand Elisabeth
Frykhammar (2001). Att lära tillsammans
med varandra : deltagarorienterad forskning i förskolan. Stockholm: Lärarhögskolan.
Handledare: professor Gunilla Härnsten. Diskutant.
Doktorand Ulf Sivertun
(2001). Att motverka social utslagning:
ett utbildnings- och forskningsprojekt i samarbete mellan kommun och högskola:
delrapport från Kasper-projektet. Stockholm: Lärarhögskolan. Handledare:
professor Rolf Helldin. Diskutant.
Projektledare, LHS, ”Handledarutbildning i praktiken”
2004-2005 i syfte att stärka handledarkompetensen bland medarbetare vid
Institutionen för Individ, omvärld och lärande, Lärarhögskolan i Stockholm.
Handledare för Roland Jakobsson, som 2003 försvarade sin licentiat uppsats
”Nätverket som lärmiljö”.
Licentiatarbetet bedrevs inom ramen för forskarskolan med Lärarhögskolan i
Stockholm och Utbildningsförvaltningen Stockholms Stad som huvudmän.
Lektör för Bibliotekstjänst 1986–2000.
Educational Planning, en utbildning vid Sandö U-centrum genomförd i
samarbete mellan Lärarhögskolan i Stockholm och SIDA 1982 - 83 (2 mån).
Studiefrämjandet studieinstruktörskurs 1970 (1 år inkl. praktik).
Studiefrämjandets kursledarkurs 1973 Allmän handledarutbildning vid Sigtuna
Folkhögskola 1973 (1 v).
Vik. Folkskollärare i Smålands Burseryd (6 mån) 1967.
5. ÖVRIGA MERITER
5.1 Medverkan i nationella och internationella samarbetsprojekt
Ingick 2012-2014 i styrgruppen för the
International Network for Practicum Development and Research.
Övriga deltagare i
gruppen: Ph D Doreen Rorrison, Ph D Sirkku Männikkö-Barbutiu, Prof Paul
Hennissen och Ph D Philip Bonanno.
Ingick 2006-2012 (se ovan) i ledningen för det internationella
forskningsprojektet Pedagogy, Education
and Praxis.
Coordinator: professor Stephen
Kemmis, Charles Sturt University, Faculty of Education, Wagga Wagga,
Australien.
Övriga deltagare: professor Wilfred Carr, Sheffield University, England,
professor Karin Rönnerman, Göteborgs universitet och professor Petra Ponte,
Utrecht University of Applied Sciences, Nederländerna, fil dr Eli M Furu,
Tromsø universitet samt professor Petri Salo, Åbo Akademi. Gruppen har bl a initierat en bokserie om
praxisutvecklande forskning, anordnat forskarutbildningskurser, internationella
konferenser och gemensamma forskningsprojekt.
Koordinator (2008-2012) i the
Practicum and Praxis Project - ett internationellt forskningsprojekt om
verksamhetsförlagd utbildning. Bedrevs tillsammans med forskare från de
nordiska länderna, Nederländerna och Australien.
Medverkade under perioden 2010-2012 i en arbetsgrupp vid Stockholms
universitet för främjandet av ömsesidig kunskapsutveckling. Konferenser
genomförda 2011 och 2012. Övriga deltagare i gruppen: docent Mona Blåsjö (smk),
docent Georg Drakos, professor Olle Josephson, professor Inge Johansson och fil
dr Karin Orving.
Ingick under 2011 i det Stockholmsbaserade nätverket Plattform för
praxisutvecklande forskning.
Ingår sedan 2009 i SPARC,
The Swedish Participatory Action Research Consortium.
Medverkat varje år i
program och årsmöten.
Inbjuden 2009 av Utrecht University for Applied Sciences, till
överläggningar och ”invitational seminars” i Utrecht inför tecknande av
samarbetsavtal mellan de universitet som ingår i Pedagogy, Education and Praxis
Collaboration.
Inbjuden av Charles Sturt University, School of Education,Wagga Wagga,
Australien, för program och överläggningar om projektet Pedagogy, Education and
Praxis, februari 2008 och i december 2010.
Organisatör av en internationell konferens
Pedagogy, Education and
Praxis
i november 2007 vid LHS i Stockholm. Fler än 200
deltagare från Australien, Nederländerna, England och de nordiska länderna. Där
ingick:
Ett seminarium om
verksamhetsförlagd utbildning i partnerområdet Upplands Väsby.
Två seminarier om manuskript till bokserien
Pedagogy, Education and Praxis. Ett öppet seminarium Praxis-related Research and School Development. En föreläsning om Pedagogy, Education and Praxis
Visiting scholar i Australien under våren 2005 vid
University of Western Sydney, Centre for Cultural Research samt vid Charles
Sturt University, School of Education,Wagga Wagga.
Ett syfte med uppgiften
var att utveckla projektet ”Makten över examensarbetet”.
Ansvar för FoU-projektet Makten över
examensarbetet 2004-2009. Det formades i samarbete mellan LHS
(professor Inge Johansson, docent Birgitta Sandström, fil dr Peter Emsheimer),
Umeå universitet (docent Bengt Lundberg), Mälardalens högskola (professor Per Tillgren), Karolinska Institutet (docent Eva
Mauritzson-Sandberg) och Göteborgs universitet (fil.dr Elisabeth Hesslefors Arktoft). Genom
återkommande forskarseminarier granskades och utvecklades planer och rapporter
från medverkande forskare och forskarstuderande. Fungerade delvis som en
forskarskola. Fler lärosäten och forskare anslöt sig senare. De lokala projekt
jag genomförde inom ramen för samarbetet var (1) Examensarbetet i Upplands Väsby, (2) Examensarbetet i Farsta, (3) Examensarbete
och Skolutveckling, (4) Vad lär man
sig i VFU samt (5) En studie av
specialpedagogisk kunskap och praxis. Delstudierna finansierades med medel
från LHS och berörda partnerområden. De genomfördes med stöd av magister- och
forskarstuderande varav jag var handledare för flera. De studerande har vidare
deltagit i en fristående kurs på c- och d-nivå som jag ansvarat för: ”Praxis,
forskning och utvecklingsarbete” (30 ECTS-poäng).
Ansvar för FoU-verksamheten Kasper
1998-2000. Kasper står för Kommun-anknuten Specialpedagogisk Erfarenhet och
Reflektion. Syftet var att förbättra den specialpedagogiska
påbyggnadsutbildningen genom att i större utsträckning ta som utgångspunkt de
förhållanden och erfarenheter som finns på fältet. Projektet vände sig särskilt
till fem kommuner i Stockholms närhet. Se doktorsavhandlingen Sivertun, U.
(2006). Specialpedagogik och social
utslagning: Perspektivisering - möjligheter och dilemman.
Initiativtagare och samordnare 1997-99 (se ovan) i FoU-projektet Den svenska modellen på lokalplanet? Huvudman
Göteborgs universitet. Övriga deltagare i forskargruppen var docent Bengt
Lundberg, Umeå och doktorand Leif Berggren, Stockholm. Resulterade i
kollegiegranskning genomförd i form av FoU-seminarier i Mölndal
(Bifrost-projektet), Solna (Blåkulla-projektet), Köping kommun och
Örnsköldsvik. Dokumentation i FoU-rapporter:
Berggren, L. (1997) ”…en bro som heter Bifrost“. Dokumentation
av seminariet ’Lokalt förändringsarbete’ den 10-11 april 1997 i bostadsområdet
Bifrost i Mölndal. Mölndals kommun. (100 s.)
Jernberg, B. (1998). Blåkullaseminariet. Dokumentation av
Blåkullaseminariet 25-26/9 1997 på Flaggskeppet i Hagalund. Solna: Solna
Stad. (40 s.)
Solna Stad (1998)
Utvecklingsprogram för Stadsdelen Hagalund. Ansökan till inrikesdepartementet.
Solna: Solna Stad, Maj 1998. (29 s.)
Solna Stad (1998) En
utvärdering av Blåkullaprojektet 1998-12-08. Uppföljning av konferensen
1999-05-06.
Samordnare i projektet Samhällsarbete
och politik under perioden 1990-1997 med Göteborgs universitet som huvudman
(se ovan). Forskargruppen bestod av professor Harald Swedner, Göteborgs
universitet; docent Bengt Lundberg, Umeå universitet; professor Lennart Nygren,
Umeå universitet; doktorand Leif Berggren och fil mag Marie Ericsson,
Stockholms universitet; professor Ulla Tebelius Högskolan i Halmstad. I
projektet deltog även medarbetare från flera kommuner.
FoU-sekreterare vid RSFH-Fritidsforum 1990-1995 (deltid parallellt med
avhandlingsprojekt).
Inbjuden av University of Puerto Rico, 1989, 1991 och 1992 för medverkan i
uppbyggandet av ett internationellt center för forsknings- och
utvecklingsarbete. Medverkade i samma syfte vid konferensen för International
Center for the Study of Social Realities and Social Development organiserad
av Göteborgs universitet tillsammans med Inter-University Consortium for
International Social Development, IUCISD, 1991.
Ingick i ledningsgruppen för en internationell konferens i Västerås 1989:
”Massmedia in a Time of Crises”. Övriga ledamöter var professor Eva Nordland,
universitetet i Oslo och ungdomsforskare Benny Henriksson, Göteborgs
universitet.
Ledare för en veckolång internationell konferens i Eslöv 1984 ”Social
Education in Youth Clubs” med ungdomar från Belgien, Cypern, Danmark, England,
Frankrike, Irland, Nederländerna, Norge och Sverige.
Arrangör: ECYC, European Confederation of Youth Club Organisations och
Eslövs folkhögskola.
5.2
Papers och program vid nationella och internationella konferenser
Medverkade i seminarium
A Practicum Turn in Teacher Education
2014
vid University of
Washington, College of Education, Seattle, inbjuden av professor Kenneth
Zeichner.
Medverkade i workshop Local Governance and Peacebuilding 2013 i
Bradford.
Organiserat av University of Bradford, University of Gothenburg och ICLD,
Internationellt Centrum för Lokal Demokrati.
Medverkade i program om
aktionsforskning vid HSS 2013 i Eskilstuna organiserat av Högskola och Samhälle
i Samverkan samt Mälardalens Högskola.
Medverkade i symposium
Introducing an
International Network for Practicum Research and Practice
vid AARE 2012, Sydney, Australien. Tillsammans
med Doreen Rorrison, Australien; Sirkku Männikkö-Barbutiu, Stockholm; Tor Vidar
Eilertsen och Rachel Jakhelln, Universitetet i Tromsö, Norge,
Paul Hennissen Zuyd University of Applied Sciences Netherlands.
Coordinator för symposium A Practicum Turn in Teacher Education vid
ECER 2011, Berlin, The European Conference on Educational Research.
Tillsammans med Doreen
Rorrison, Australien; Sirkku Männikkö-Barbutiu, Stockholm, Tor Vidar Eilertsen,
Eli Furu, Karin Rørnes, Universitetet i Tromsø, samt Lotte Hedegaard och Susan
Tetler, DPU, Danmarks Pædagogiske
Universitetsskole, Danmark.
Coordinator för symposium Researching
practicum: Professional Practice Knowledge in Teacher Education vid AARE
2010, Melbourne, Australien. Tillsammans med Ela Sjølie, Trondheim; Peter
Emsheimer, Stockholm; Doreen Rorrison, Australien; Sirkku Männikkö-Barbutiu,
Stockholm; Eva Edman Stålbrandt, Åbo Academy.
Coordinator för Multiple-Presenter Symposium What is Practice in Teacher Education vid NFPF/NERA 2010, Malmö.
Seminarier tillsammans
med Tor Vidar Eilertsen, Universitetet i Tromsø, Anders Jönsson, Malmö
Högskola.
Medverkade i symposium and invitational seminar on Research in the educational praxis organized by Faculty of Education,
Utrecht University of Applied Sciences & ICLON, Leiden University and the
Pedagogy, Education and Praxis Collaboration, 2009.
Coordinator för Multiple-Presenter Symposium Examining Praxis and Practicum in Teacher Education vid NFPF/NERA
2009, Trondheim.
Tillsammans med Tor Vidar Eilertsen, Universitetet i Tromsø, Peter
Emsheimer, Sirkku Männikkö-Barbutiu, Stockholms universitet och Doreen
Rorrison, Charles Sturt University, Australien.
Medverkade i Round Table Contextual
learning and action competence vid ECER 2008, Göteborg, The European
Conference on Educational Research.
Tillsammans med Arvid Löfberg, Jon Ohlsson
m fl knutna till Pedagogiska institutionen, Stockholm.
Medverkade i symposium The development of educational praxis: An
international studyvid ECER 2008, Göteborg, The European Conference
on Educational Research.
Tillsammans med Stephen Kemmis, Australien, Petra Ponte, Nederländerna,
Karin Rönnerman, Göteborgs universitet och Willfred Carr, University of
Sheffield, England.
Medverkan i round table, Educational Praxis and Examinations, vid NFPF/NERA 2007, Åbo,
Finland tillsammans med Birgitta Sandström, Lärarutbildningen, Stockholm.
Medverkade i symposium Empowerment
in Action Research? vid NFPF/NERA 2007 organiserat av Eli M Furu,
Universitetet i Tromsø, Norge.
Paper Special Education as Theory and Praxis vid NFPF/NERA 2007,
Åbo, Finland.
Uppdrag som chair of a network session: Inclusive Education.
Medverkade i symposium Power and trust in action research vid CARN
2006 tillsammans med
Karin Rönnerman, Göteborgs universitet, Eli M Furu, Tromsø universitet,
Petri Salu, Åbo Akademi m fl.
Medverkade i symposium Action research and the development of praxis
vid CARN 2006 tillsammans med
Stephen Kemmis, Australien, Petra Ponte, Nederländerna,
Eli M Furu, Norge och Karin Rönnerman, Sverige.
Paper Special Education as Theory and Praxis vid CARN 2006,
University of Nottingham, Storbritannien, The Collaborative Action Research
Network.
Medverkade som critical friend vid seminarium
2006 i Amsterdam på inbjudan av Fontys Professional University: bokmanuskriptet
The Profession of Teacher in Dutch Educational Practice.
Paper Praxis-related Research vid
XVI ISA World Congress of Sociology i Durban, Sydafrika 2006, The Quality of Social Existence in a
Globalising World.
Paper
Praxisnära
examensarbeten
vid NORALF, 2006, en nordisk konferens om
aktionslärande och aktionsforskning arrangerad av
Universitetet i Tromsø, Norge.
Medverkade med två
seminarieprogram vid Högskoleverkets Kvalitetskonferens
2006 i Stockholm: (1) Praxisnära
examensarbeten och (2) Akademi och
fält.
Paper Praxis-related Research vid konferens om
Aktionsforskning 2005. Arrangörer: Göteborgs Universitet, Kollegiet för
aktionsforskning tillsammans med Institutionen för pedagogik och didaktik.
Medverkade, tillsammans
med professor Lars Lindström i den nationella utbildningsledarkonferensen 2004
på tema Examensarbetet och andra
examinationsformer. Arrangör: Lärarhögskolan i Stockholm.
Paper Praxisorienterad forskning vid
konferensen Praxisnära forskning och vetenskaplighet i Sigtuna 2002. Arrangör:
Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och Lärarhögskolan i
Stockholm
Paper Stenar under vattenytan vid i den
nordiska konferensen Kunnskap & handling III i Voksenåsen, Oslo, 2001. Ett
bidrag baserat på innehållet i boken
Stenar under vattenytan (2001).
Paper Forskning och förändring vid Nordisk
Förening för Pedagogisk Forskning, NFPF, 2001 i Stockholm.
Session 15 Contextual Analysis and Learning. Symposium 10 Schooling and
learning in the perspective of special education.
Presentation FoU-Södertörn: en granskning vid
Socialstyrelsens rikskonferens i Saltsjöbaden för FoU-miljöer: Praktikrelaterade
forskningsmiljöer III 1998.
Presentation
av Kasperprojektet vid Femte nordiska
lärarutbildarkongressen 1998: Samhällsutveckling, kunskapssyn, lärarutbildning.
Medarrangörer Lärarhögskolan i Stockholm.
Medverkade i program vid
Stockholms Vetenskapsfestival 1998, Städernas århundrade, från bygata till
cityskrapa. Arrangör: Stadshistoriska institutet, Stockholms
universitet.
Anlitad av Mimer, IPP,
vid Linköpings universitet för planering och genomförande av forskarworkshop
1997 på tema Demokrati, lokalsamhälle och
det aktiva medborgarskapet – historia, karaktär och framtid.
Paper, Aktionsforskning
och medborgarinflytande, vid Nätverksträff i Oslo för forskning om den
nordiska ideella sektorn arrangerat av Institutt for samfunnsforskning, Oslo
universitet, 1996.
Medverkan i
forskarseminarium vid Nordens Folkliga Akademi om fritidsledarskolornas
forskningssamverkan , anordnat av Mimer, IPP, Linköpings universitet 1993.
Papers vid konferenser
anordnade av Förbundet för Forskning i Socialt arbete (Forsasymposium) i Örebro
1991; Stockholm 1993; Göteborg 1996; Stockholm 1997.
Paper vid
forskarkonferensen Ungdom och vanmakt
i Sätra bruk anordnad av Allmänna Barnhuset 1991.
Posterpresentation Social
development and Peace vid Basic Human Needs in a Complex Society - 35th
Annual Program Meeting I Chicago, USA, anordnad av Council on Social Work
Education, (CSWE) 1989.
Har deltagit med papers vid internationella forskarkonferenser
anordnade av Inter-University Consortium for International Social Development,
IUCISD: Peace and Development, Kungälv, 1987; Social Development in Different
Political and Economic Systems, Mariehamn, Åland, 1988; Women and Peace,
Urbana-Champaign, USA, 1989; Gandhian Thought as a Theory base for Social Work,
San Jose, Costa Rica, 1990; Social Movements in Social Change and Social
Development, San Jose, Costa Rica, 1990; International Center for the Study of
Social Realities and Social Development, Göteborg, 1991; Strategies of Social
Development for improving the Human Condition, Washington, USA, 1992.
5.3 Invited speaker
Inbjuden föreläsare vid "Developing A
Practicum Turn in Teacher Education" a program in Roermond,
the Netherlands
organized by
Zuyd University of Applied Sciences and the
International Network for Practicum Development and Research in Teacher
Education, March, 2014.
Inbjuden
föreläsare 2012 till
lærerutdanningskonferensen
i
Bergen.
Inbjudare/arrangör: Universitetet
i Bergen, Norge.
Inbjuden
föreläsare 2011 till den nationella PPU-konferensen i Tromsö.
PPU
står för Praktisk-pedagogisk utbildning (lærerutdanningen).
Inbjudare/arrangör:
Universitetet i Tromsø, Norge. Inbjuden föreläsare ”Praxisnära forskning”
vid temadag anordnad av Högskolan i Gävle, 2009.
Inbjudan föreläsare ”Hur åstadkommer man ett praxisnära examensarbete?” vid
utbildningsdag anordnad av Stockholms Stad och Stockholms universitet, 2009.
Inbjuden föreläsare 2009
i PIL:s projektledarsamling i Oslo.
PIL står för Praksis som integrerende element i
lærerutdanningen. Inbjudare/arrangör:
Det nationella PIL-projektet och Norges Kunnskapsdepartement.
Invited speaker
“Serving Two Masters”
at Action Research and Professional Practice
Conference, 7 & 8 February 2008, organized by RIPPLE, the Research
Institute for Professional Practice, Learning and Education at Charles Sturt
University, Wagga Wagga, Australia.
Inbjudan föreläsare ”Praxisnära examensarbeten” vid ”Inspirationsdag”
anordnad av Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, 2008.
Inbjuden föreläsare ”Studenters examensarbeten och kommuners
utvecklingsfrågor” vid ”Inspirations-dag om VFU” anordnad av Regionalt
utvecklingscentrum, Stockholms universitet, 2008.
Inbjudan föreläsare ”Praxisnära examensarbeten” vid program anordnat av
Södertörns högskola, institutionen för kultur och kommunikation, RESUSH
(regional skolutveckling), 2008.
Inbjuden föreläsare om ”En modell för praxisnära
examensarbeten”. För lärarutbildare vid studiedag anordnad av Malmö Högskola,
Lärarutbildningen, 2007.
Invited speaker/seminar on
“S
ome characteristics of
praxis-related research” at Higher Education Research Seminar Programme at the
Oxford Learning Institute, 2007 .
Organizer: Oxford
University, Oxford Learning Institute.
Invited keynote-speaker “Practitioner-related
research: An overview” at a colloquium organized by Research in Vocational
Education & Training (RIVET) at Charles Sturt University, Faculty of
Education, Wagga Wagga, Australia, 2005.
Invited speaker
“Social capital supporting males. Findings from a
community action research project in Sweden” at the
April 29th 2005 conference Neighbourhoods
and Social Capital. Organizers: Centre for Research on Social Inclusion,
MacquarieUniversity and the City of Ryde, Australia.
Invited keynote-speaker ”Barfotaforskare och andra forskare” vid FoU-dag i
Nässjö för ”Forskare i startgroparna” anordnad av FORSS, Forskningsrådet i
Sydöstra Sverige och Linköpings universitet, 2002
Invited keynote-speaker ”Aktionsforskning i lokalsamhället” vid den Nordiske Socialhøgskole-konferensen i Ålesund, Norge på tema Socialt
arbeid i storby og små lokalsamfunn: ulike kulturer samme problem?, 2001.
Invited speaker “Community Work in Sweden” at the
conference Citizen participation in Community Development organized by
University of Puerto Rico, the Graduate School of Social Work, San Juan, Puerto
Rico, 1994. A part of the project “Community Work in a Political Analysis”.
Invited speaker “Social development and Peace” at Peace
and Justice: Challenge to Social Welfare – the Sixth Commemorative Conference
Dorothy D. Bourne organized by University of Puerto Rico, the Graduate School
of Social Work, San Juan, Puerto Rico, 1989.
5.4 Förtroendeuppdrag
Initiativtagare till och ordförande i
Solidaritetsföreningen i Nordost, 2017-
God man för ensamkommande flyktingbarn, 2016-18.
Ledamot i styrelsen för BIG, Bo i Gemenskap i Vaxholm,
2016 och därefter revisor.
Uppdrag tre månader som följeslagare i EAPPI, Ecumenical
Accompaniment Programme in Palestine and Israel, 2014-15.
Ordinarie ledamot i Socialförsäkringsnämnd 5 i Täby,
1999-2001.
Ordinarie
ledamot i Roslagens polisnämnd, 1995-97.
Initiativtagare
till och sedan styrelseledamot i Stiftelsen Råd & Rätt, 1994-96.
Styrelseledamot
i DISA, doktorandföreningen i socialt arbete, Göteborg, 1992-96.
Initiativtagare
till och sedan styrelseledamot i Solidaritetsföreningen i Täby, 1988-91.
Ingick
referensgruppen vid bildandet ett nordiskt center för samhällsarbete och
mobilisering, CESAM, Örebro, 1987-90.
Förtroendeuppdrag
inom HSB:s Bostadsrättsförening Farmen, 1986-1999.
Ledamot
i Civildepartementets referensgrupp för folkrörelsefrågor, 1986-87.
Ordinarie
ledamot i Täby kommunfullmäktige 1985-91.
Ingick
i ledningen för de årliga nordiska freds- och miljöträffarna 1985-89
(Köpenhamn, Stockholm, Åland, Murmansk, Bornholm).
Förtroendeuppdrag
inom Handelstjänstemannaförbundet, HTF bl a. som klubbordförande,
bransch-kommittéordförande, ledamot i avtalsrådet och kongressombud, 1978-1986.
Anlitad för att bedriva uppsökande verksamhet inom Stockholmsavdelningen, 1981
(2 mån).
Bitr.
kursledare för TCO:s månadskurs M 59 i samhällspolitiska och fackliga frågor,
1980 (1 1/2 mån).
Förtroendeuppdrag
inom studieförbundet Studiefrämjandet, 1971-15.
Medverkade
till bildandet av en ny folkbildningsorganisation, Föreningen Fri Folkbildning,
1975-77.
Frivilligt
arbete, förtroendeuppdrag inom Emmaus in Stockholm, 1970-71.
Frivilligt
arbete, förtroendeuppdrag inom U-gruppen i Lund, 1968.